miércoles, 19 de febrero de 2014

La teoría de Gaia de James Lovelock. Crisis ambiental.The theory of Gaia of James Lovelock. Environmental crisis.

La teoría de Gaia  de James Lovelock. Crisis ambiental.
The theory of Gaia of James Lovelock. Environmental crisis. Die Theorie von Gaia von James Lovelock. Umweltkrise.

El científico e inventor, desarrolló entre sus actividades la llamada teoría de Gaia , consistente en la hipótesis que la tierra, en su conjunto se comporta como un sistema auto-regulado en sus parámetros básicos. De esta manera, al igual que un servomecanismo, el sistema biológico tiende a compensar las alteraciones de parámetros que afectarían la vida.
La teoría ha sido discutida y tiene mucho consenso. 
Interesante es observar que el científico cree que ya el sistema está afectado irreversiblemente y que muchas acciones que se realizan para tratar de cambiar esa tendencia son simplemente una ilusión.
En ese sentido, su crítica se extiende a las energías limpias, puesto que afirma que es imposible pensar en sostener una economía de mercado como la actual con la cantidad de energía que se puede generar alternativamente.
La razón es que la energía contenida en el combustible fósil es muy alta en relación a otras obtenibles por medios alternativos. La energía nuclear puede ser un sustituto, pero se ha visto también los altísimos riesgos de explotación de una central. Se está viviendo ahora lo sucedido en Chernobyl y en Fukushima.
 El escepticismo de Lovelock , expuesto en un artículo del diario The Guardian, muestra que por el camino actual no se puede pensar en compensar o retrotraer la situación, sino solamente pensar en sobrevivir.


Para lograr mantener los parámetros dentro de la compensación natural , he pensado en medidas drásticas:
-Definir la necesidad de desplazamiento con un sentido social, organizado y no como la supuesta necesidad de poder estar donde quiera y con el medio que quiero. En ese  sentido, el automóvil, el avión, los barcos de placer, los trenes de alta velocidad , etc. son elementos que deben ser anulados en su concepción original, que es la de priorizar el desplazamiento como una consigna de libertad.
-Limitar la población humana por un control demográfico.
-Definir un nuevo concepto de urbanismo basado en el desplazamiento en medios de transporte público automáticos.
-Promover el uso intenso de las comunicaciones digitales de manera de mantener " en quietud"  a todas las personas que se  pueda , evitando el uso de energía y contaminación consecuente.
-Captación de las cadenas de producción por medio de los estados. De esta manera se puede lograr  producción controlada en todos sus aspectos, en cantidad, calidad y mínima incidencia en el medio ambiente.  A la vez, este criterio permite generar un estado de bienestar general dadas las actuales condiciones de la tecnología que lo están permitiendo. El hecho de tener sintetizadas las tareas o procesos constitutivos de los productos hace que sean máquinas las que los generan , delegando en ellas la mayor parte de las tareas de una producción.
En ese sentido , compartir los beneficios de la tecnología en forma masiva es un hecho ya incuestionable, puesto que la misma tecnología proviene de distintas personas transformándose en cierto momento en propia del ser humano.

Teoría económica de baja energía con tecnología
Como es sabido , gran cantidad de artículos de mi blog se dedican  a este tema y a mi propuesta económica general , que promueve el reconocimiento de las necesidades reales, la captación d e las cadenas de producción por el estado, y la optimización de los modos de satisfacción de necesidades reales.
En esta concepción, se trata de alterar lo menos posible el equilibrio biológico del planeta, para lo cual es fundamental conocer previamente la real necesidad de interactuar con el ambiente por medio de la industria y otros componentes como los medios de transporte.
De alguna manera, haciendo un paralelo con la teoría de Gaia, si el sistema biológico es un sistema multivariable que auto-regula, quiere decir que es realimentado en si mismo, por lo cual el sistema tendría posibilidades de efectuar ajustes de compensación, pero en cantidades limitadas.
Como todo sistema de control, tiene sus límites. Un sistema es capaz de generar correcciones tendientes a mantener una posición u objetivo ,  a condición que  no se excedan ciertos límites.
En palabras textuales de Lovelock:
" Nunca vas a tener suficiente energía a partir del viento para dirigir una sociedad como la nuestra ", dice . " Los molinos de viento ! ¡Oh, no . No hay manera de hacerlo. Usted puede cubrir todo el país con las cosas malditas , millones de ellos. Pérdida de tiempo. "
Al respecto, he propuesto condiciones que tienden a disminuir la necesidad de energía para satisfacer una necesidad real , lo que implica un cambio de mentalidad y adecuación conveniente en las sociedades.
El problema de la aislación térmica es fundamental para disminuir el uso de energía aplicada a calefacción y refrigeración que implican una gran carga o consumo de energía.

Un problema que supera al hombre
La inyección de energía en grandes cantidades, elementos químicos como el CO2, desechos industriales, etc., son posibles por la gran automatización de los procesos y la generación de productos en forma indiscriminada. El hombre altera ese equilibrio natural y la posibilidad de adaptarse a cambios del planeta es superada por esas alteraciones en gran escala. Mientras el humano no sea capaz de ser parte del modelo realimentado del planeta que es capaz de adaptarse a cambios para sostener la vida, solo es un elemento nocivo para el conjunto.
La realidad es que el sistema social está atrasado respecto a la tecnología. Las democracias son testimoniales y asociadas a este esquema económico que no discuten. De base aceptan que es el sistema correcto. Hablan de otra cosa.
Es sencillo en cambio, generar una cadena de producción de un bien que se considera social, aceptado con fundamentos reales. Por ejemplo, producir elementos tecnológicos en alta escala con tiempo de vida limitada y a si vez innovando continuamente el mismo producto no es algo racional, sino una forma de manipular al usuario, que queda rezagado, que debe actualizarse, porque de otra manera no puede satisfacer esa necesidad. Es el caso de las computadoras, el software, y muchos elementos electrónicos.
Una adecuada planificación, donde el estado comienza a ser actor principal en el esquema económico tiene muchos beneficios: determina cuales productos son necesarios y cuáles no.
Determina los modos de producción generando productos más duraderos. No genera cambios continuamente en los productos para satisfacer la misma necesidad. El estado no genera ganancias por lo cual los productos descienden de costo drásticamente. El estado puede aplicar el modo más eficaz de satisfacer una necesidad real . Ejemplo: el transporte.
El transporte es dominado por el automóvil que ha sido impuesto como necesidad inducida. La realidad es que el uso de transporte público automático, sin conductor genera cantidades de beneficios sociales y ambientales. El aspecto urbano cambiaría notablemente. El espacio para árboles aumenta. Disminuye la superficie de hormigón o asfalto que genera calentamiento localizado en las ciudades. Mejora notablemente la calidad del aire. Disminuye a cero la cantidad de accidentes. No hay aglomeraciones, etc.


Referencias
James Lovelock arremete contra la religión 'verde'
James Lovelock: 'enjoy life while you can: in 20 years global warming will hit the fan'
Hipótesis de Gaia
Biografía detallada de
James LOVELOCK
http://www.ecolo.org/lovelock/lovedetsp.htm

The theory of Gaía of James Lovelock. Environmental crisis

The scientist and inventor, developed among their activities the call theory of Gaia, consistent in the hypothesis that the earth, in its group behaves as a system that is regulated by itself in their basic parameters. This way, the same as a servo, the biological system spreads to compensate the alterations of parameters that would affect the life.
The theory has been discussed and it has a lot of consent.
Interesting it is to observe that the scientist believes that the system is already affected irreversibly and that many actions that they are carried out to try to change that tendency they are simply an illusion.
In that sense, their critic extends to the clean energy, since he affirms that it is impossible to think of sustaining a market economy like the current one with the quantity of energy that you can generate alternatingly.
The reason is that the energy contained in the fossil fuel is very high in relation to other attainable ones for alternative means. The nuclear energy can be a substitute, but one has also seen the towering risks of exploitation of a power station. One is living now that happened in Chernobyl and in Fukushima.
 The scepticism of Lovelock, exposed in an article of the daily The Guardian, shows that for the current road one cannot think of to compensate or to return back the situation, but only to think of surviving.

To be able to maintain the parameters inside the natural compensation, I have thought of drastic measures:
-To define the displacement necessity with a social, organized sense and not to define the supposed necessity to be where one wants and with the means of transport that wants.
 In that sense, the automobile, the airplane, the ships of pleasure, the high-speed trains, etc. is elements that should be annulled in its original conception that is the one of prioritizing the displacement like a watchword of freedom.
-To limit the human population for a demographic control.
-To define a new concept of based urbanism in the displacement in automatic public transportation means.
-To promote the intense use of the digital communications in way of maintaining “in still" to all the people that one can, avoiding the energy use and consequent contamination.
-Reception of the production chains by means of the states. This way you can achieve production controlled in all their aspects, in quantity, quality and minimum incidence in the environment.  At the same time, this approach allows to generate a general welfare state. The current conditions of the technology are allowing it. The fact of having synthesized the tasks or constituent processes of the products make them to be machines those that generate them, delegating in them most of the tasks of a production.
In that sense, to share the benefits of the technology in massive form is already a fact unquestionable, since the same technology comes from different people becoming certain moment in characteristic of the human being.

Economic theory of low energy with technology
As it is known, great quantity of articles of my blog is devoted to this topic and my general economic proposal that it promotes the recognition of the real necessities, the reception of the production chains for the state, and the optimization in the ways of satisfaction of real necessities.
In this conception, it is to alter the less possible thing the biological balance of the planet, for that which is fundamental to know the real necessity to interact with the atmosphere by means of the industry and other components as the means of transport previously.
Somehow, making a parallel one with the theory of Gaia, if the biological system is a system of many variables that is regulated for itself, it means that it is feefback in if same, reason why the system would have possibilities to make compensatory adjustments, but in limited quantities.

As all control system, it has their limits. A system is able to generate corrections that spread to maintain a position or objective, to condition that certain limits are not exceeded.
In textual words of Lovelock:
" You will never have enough energy starting from the wind to direct a society like ours ", it says. " The mills of wind! Oh, not. There is not way to make it. You can cover the whole country with the damned things, millions of them. Loss of time. "
In this respect, I have proposed conditions that spread to diminish the energy necessity to satisfy a real necessity, what implies a change of mentality and convenient adaptation in the societies.
The problem of the thermal insulation is fundamental to diminish the use of applied energy to heating and refrigeration that imply a great load or energy consumption.

A problem that overcomes the man
The energy injection in big quantities, chemical elements as the CO2, industrial waste, etc., they are possible for the great automation of the processes and the generation of products in indiscriminate form. The man alters that natural balance and the possibility of adapting to changes of the planet it is overcome by those alterations in great scale. While the human is not able to be part of the pattern that is regulated by itself, of the planet that is able to adapt to changes to sustain the life, alone it is a noxious element for the group.
The reality is that the social system is late regarding the technology. The democracies are testimonial and associated to this economic outline that they don't discuss. Of base they accept that it is the correct system. They speak of another thing.
It is simple on the other hand, to generate a chain of production of a good that it is considered social, accepted with real foundations. For example, to produce technological elements in high quantity, in advance of limited life and in turn innovating the same product continually is not something rational, but a form of manipulating the user that is straggler that should be upgraded, because otherwise it cannot satisfy that necessity. It is the case of the computers, the software, and many electronic elements.
An appropriate planning, where the state begins to be main actor in the economic outline it has many benefits:  it determines which products are necessary and which they are not it.
It determines the production ways generating more durable products. It doesn't generate changes continually in the products to satisfy the same necessity. The state doesn't generate earnings reason why the products they descend drastically of cost. The state can apply the most effective way of satisfying a real necessity. Example:  the transport.

The transport is dominated by the automobile that has been imposed as induced necessity. The reality is that the use of automatic public transportation, without driver generates quantities of social and environmental benefits. The urban aspect would change notably. The space for trees increases. The concrete surface or asphalt that it generates heating located in the cities diminishes. It improves the quality of the air notably. It diminishes to zero the quantity of accidents. There are not masses, etc.

References
James Lovelock arremete contra la religión 'verde'
James Lovelock: 'enjoy life while you can: in 20 years global warming will hit the fan'
Hipótesis de Gaia
Biografía detallada de
James LOVELOCK



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